BIJEENKOMST I Emanuel de Witte

In 2017 organiseerde Stedelijk Museum Alkmaar een goed bezochte tentoonstelling over Emanuel de Witte (ca. 1617-1691/92). Een van de schilderijen die daar de show stal, was een groot gezicht in een katholieke, gotische kerk. Gefantaseerd natuurlijk, want in de zeventiende-eeuwse Republiek moesten katholieken hun erediensten in het geheim houden. De Witte behoort tot de beste en meest succesvolle schilders die de stad heeft voortgebracht. Helaas hebben wij nog geen enkel werk van hem in onze collectie. Nu doet zich een unieke kans voor: ‘Interieur van een gefantaseerde katholieke kerk’ is ons te koop aangeboden door de particuliere verzamelaar die het ons in 2017 in bruikleen gaf voor de tentoonstelling. Met steun van de Vereniging Rembrandt (ter hoogte van 50% van de vraagprijs), het Mondriaan Fonds en een handreiking van de verkoper is de basis voor de aankoop gelegd. De financiering is echter nog niet helemaal rond. Om dit voor elkaar te krijgen heeft het museum het werk – opnieuw – in bruikleen gekregen zodat we het kunnen tentoonstellen ten behoeve van crowdfunding.

Op woensdag 29 september organiseren wij om 19.30 uur een exclusieve bijeenkomst die geheel in het licht staat van misschien wel het beste en grootste werk van Emanuel de Witte. Frits Duparc, oud-directeur van het Mauritshuis en kunsthistoricus, is aanwezig om ons meer te vertellen over dit bijzondere kunstwerk. Uiteraard bent u deze avond ook in de gelegenheid om de nieuwe tentoonstelling over Allart van Everdingen te bekijken, onder begeleiding van conservator Christi Klinkert. De afsluitende borrel is volgens de dan geldende coronaregels, die op 20 september bekend worden gemaakt door het kabinet. Gelieve op te geven via reserveren@museumalkmaar.nl (beperkt aantal plaatsen beschikbaar).

VERWACHT I Allart van Everdingen

Op dit moment wordt er druk gewerkt aan de opbouw van de nieuwe tentoonstelling over Allart van Everdingen. Allart van Everdingen (1621-1675) is de eerste schilder van het ruige Scandinavische landschap. Deze veelzijdige kunstenaar werd precies vierhonderd jaar geleden in Alkmaar geboren, reisde als jongeman door Noorwegen, en woonde de rest van zijn leven in Haarlem en Amsterdam. Van 18 september 2021 tot en met 16 januari 2022 is in Alkmaar het beste uit Allarts rijke en gevarieerde oeuvre te zien, met bijzondere bruiklenen uit musea als het Mauritshuis, het Rijksmuseum, de Alte Pinakotek München, het Montreal Museum of Fine Arts en (inter)nationale particuliere collecties.

NIEUWE AANWINST I Fernhout

Recent heeft het museum een nieuw werk van Edgar Fernhout aan de collectie kunnen toevoegen. Het gaat om het schilderij 'Gezicht op Alkmaar', gemaakt in 1939. Fernhout verhuisde in 1936 met zijn vrouw naar Italië, maar moest terugkeren vanwege de oorlog. Het echtpaar trok in bij Fernhouts moeder - Charley Toorop - die in Bergen woonde. Daar begon het landschap pas echt een rol in Fernhouts werk te spelen. Dit verstilde, herfstige gezicht op Alkmaar vanaf de duinen tussen Bergen en Schoorl, is een prachtig voorbeeld van zijn werk uit deze tijd.

Begin oktober is het werk te zien op de Bergense School zaal.

VERWACHT I Het Grote Raam

In oktober 2023 vieren we het 450-jarig jubileum van Alkmaars Ontzet. Stedelijk Museum Alkmaar heeft samen met enkele andere organisaties het initiatief genomen om dit speciale jubileumjaar te markeren met een bijzonder project: een nieuw glaskunstwerk in het raam van het zuidtransept van de Grote- of Sint Laurenskerk. Met zijn 25 meter hoogte is dit een van de grootste kerkramen van Noordwest-Europa. Na een zorgvuldig voortraject hebben we aan de internationaal vermaarde kunstenaar Fiona Tan gevraagd een ontwerp te maken voor dit raam.

Graag nodigen wij u uit voor een bijzondere bijeenkomst in de Grote Kerk op donderdagavond 9 september, waarin de kunstenaar haar ontwerp zal presenteren.

Bij die gelegenheid zullen we u samen met de partnerorganisaties, verenigd in de stichting Het Grote Raam, ook graag vertellen hoe we dit indrukwekkende kunstwerk in het komende jaar willen gaan realiseren om het bij de viering van Alkmaars Ontzet op 8 oktober 2023 op feestelijke wijze te onthullen. Tegelijkertijd zal Stedelijk Museum Alkmaar in dat jaar een tentoonstelling wijden aan het werk van kunstenaar Fiona Tan.

Het programma in de Grote Kerk op 9 september start om 19.30u. De toegang is gratis.

Wilt u erbij zijn meldt u zich dan snel aan (max 250 plaatsen) via https://hetgroteraam.nl/nieuws/9-september-publiekspresentatie/

VERWACHT I Van Gogh, Cézanne, Le Fauconnier

In het voorjaar van 2022 opent de ambitieuze tentoonstelling 'Van Gogh, Cézanne, Le Fauconnier en de Bergense School'. In de tentoonstelling is een selectie originele werken van Vincent van Gogh, Paul Cézanne en Henri Le Fauconnier opgenomen, die in het eerste decennium van de twintigste eeuw ook daadwerkelijk gezien en bestudeerd werden door de ‘jonge garde’ van de Bergense School. het museum combineert de werken van de drie grote meesters met de oeuvres van: Leo Gestel, Gerrit Willem van Blaaderen, Else Berg, Mommie Schwarz, Dirk Filarski en de broers Wiegman. De tentoonstelling laat hiermee een nieuw en genuanceerd beeld zien van het ontstaan van het expressionisme in Nederland.

Voor het realiseren van deze tentoonstelling werkt het museum nauw samen met citymarketingorganisatie Alkmaar Marketing. Het museum heeft vanuit het Stimuleringsfonds Alkmaar hiervoor een bedrag van €90.000 toegekend gekregen.